O NASZEJ SZKOLE
Specyfika placówki
Placówka powstała z myślą o dzieciach z
zaburzeniami i chorobami psychicznymi oraz towarzyszącymi im specyficznymi
trudnościami w
nauce, dla dzieci dyslektycznych,
z wielozakresowymi, często
głębokimi opóźnieniami w rozwoju podstawowych
funkcji percepcyjno-motorycznych. Zaburzenia te są często współprzyczyną
zaburzeń psychicznych. Specyfiką szkoły jest
wielokierunkowa terapia nastawiona na:
- niwelowanie opóźnień w rozwoju psychoruchowym
- wyrównywanie braków programowych
- reedukacja dzieci, które odbyły już cykl nauczania czytania i pisania, ale wymagają powtórnego uczenia, gdyż mają utrwalone niewłaściwe nawyki i sposoby postępowania w tym zakresie
- organizowanie sytuacji wychowawczych o nastawieniu kształtującym, korekcyjnym i profilaktycznym
Terapia logopedyczna
Większość uczniów naszej szkoły, to dzieci z
ciężkimi i różnorodnymi zaburzeniami mowy, które nie tylko
utrudniają komunikowanie się, ale też
opóźniają myślenie. Są też dodatkowym źródłem
niepowodzeń szkolnych, negatywnych ocen oraz
trudności adaptacyjnych.
Terapia logopedyczna ma zatem w naszej placówce
bardzo szczególny charakter i zajmuje
ważne miejsce. Zajęcia logopedyczne obejmują
reedukację strony fonetycznej mowy (wymowy),
rehabilitację strony leksykalnej (słownictwa),
gramatycznej (reguł gramatycznych), czyli
ogólną stymulację rozwoju mowy.
Terapia pedagogiczna
Ta forma pomocy uczniom dysfunkcyjnym
wspiera działanie terapeutyczne lekarzy i psychologów. Realizujemy ją w
3 fazach:
- przygotowawczej, w której ustalamy na podstawie badań psychologiczno medyczno-pedagogicznych dokładną diagnozę trudności pedagogicznych i wychowawczych każdego dziecka
- planowania oddziaływań korekcyjno-wyrównawczych i opracowania indywidualnych programów terapeutycznych
- realizowania przez cały zespół pedagogiczny zadań terapeutycznych
We wszystkich tych fazach
szczególne znaczenie ma realizowanie
podstawowych zasad pedagogicznych ortodydaktyki i rewalidacji. Najważniejsze dla terapii - aby była ona skuteczna - jest
ustalenie rzeczywistego poziomu umysłowego dziecka, a nie kierowanie się klasą, do której uczęszcza dziecko, czy też jego wiekiem.